Drevený kostol v Bodružali

18. októbra 2014, Mona Rubens, Drevené chrámy na Slovensku Slovensko

Bodruzal


Areál dreveného chrámu zasväteného sv. Mikulášovi Divotvorcovi, arcibiskupovi z Myry v Lýkii, patrí k najstarším a najlepšie zachovaným cerkvám východného obradu na Slovensku. Od roku 1658 stojí na vyvýšenom mieste nad cestou a zástavbou. Je obohnaný drevenou ohradou z vodorovne uložených brvien prekrytých šindľovou sedlovou strieškou. Sprístupnený je bránkou, ktorú tvoria štyri drevené stĺpy a prekrýva ju šindľom krytá kužeľovitá strieška. Vo vnútri ohrady je starší cintorín. Samostatný objekt zvonice postavili až v 19. storočí. Na najstaršiu známu úpravu chrámu upozorňuje datovanie na vstupnom portáli z roku 1692. Ďalšia úprava z konca 18. storočia sa týkala novej maľby interiéru datovanej do rokov 1793 až 1797, no a z roku 1794 pochádza aj ikonostas a prestol, ktoré podľa autorského popisu vytvorili v jednej dielni.

DSC_0575

 

Z typologického a konštrukčného hľadiska patrí do väčšej skupiny lemkovských drevených chrámov s osobitným regionálnym výrazom a konštrukčným riešením. Trojpriestorová zrubová stavba, pôvodne z jedľového dreva, stojí na nízkej kamennej podmurovke. Z vonkajšej strany ju chráni vertikálny doskový plášť s lištami prekrývajúcimi styk jednotlivých dosiek. Pôdorysne sa člení na svätyňu s pravouhlým uzáverom na východe, takmer štvorcovú loď uprostred a obdĺžnikový babinec na západe(Dudáš, M. – Gojdič, I. – Šukajlova, M., 2007 p. 96).DSC_0577a

       Vežu chrámu zhotovili pomocou samostatnej stĺpikovo – rámikovej konštrukcie, pričom čiastočne ju osadili do vnútrazrubu babinca. Jej konštrukcia sa smerom hore zužuje a vo vrchnej časti vytvára izbicu na umiestnenie zvonu, ktorý pochádza z roku 1759. Zastrešenie trojúrovňovými, k východu klesajúcimi stanovými strechami s dekoratívnymi cibuľkami ukončenými kovanými krížmi zdôrazňuje charakteristickú trojdielnosť chrámových priestorov. Pred pôvodný vstup s jednoducho zdobeným datovaným pravouhlým portálom pristavili neskôr úzke zádverie, z ktorého je rebríkovým schodiskom sprístupnená veža.DSC_0578

        Loď a podvežie tvorí jeden zrub, takže obidva priestory majú rovnakú šírku. Odlišuje ich len rozdielny strop a ten vo svätyni i v lodi tvorí nepravá drevená klenba v tvare zrezaného ihlana, v babinci je strop rovný. Priestor lode a svätyne presvetľujú pravouhlé okná len z juhu a východu. Vnútornú stenu na severnej strane lode zdobí baroková nástenná maľba Posledného súdu a Kalvárie. Stvárnenie týchto výjavov, netypické pre ortodoxné prostredie, dokazuje silný vplyv západnej kultúry v prostredí, kde dominovalo skôr východné – byzantské poňatie kresťanstva. Pri zostavovaní barokového ikonostasu z konca 18. Storočia vsadili do novej architektúry aj staršie ikony pochádzajúce pravdepodobne z pôvodného ikonostasu tak, že nové obrazy“ písali“ na rube (Dvořákova V., 2009, p. 124).DSC_0583

      Žertveníkbočný oltár na prípravu eucharistie pochádzajú zo začiatku 18. storočia. Pri oprave zrubovej konštrukcie začiatkom 20. storočia došlo k zmene priestorového riešenia odstránením chóru a na jeho konci celý chrám vrátane interiéru, prešiel rozsiahlou obnovou a reštaurovaním.DSC_0587 (1)Cerkva sv. Mikuláša v Bodružali patrí medzi 8 chrámov zapísaných na listinu UNESCO.

Moje video o kostole TU

Použitá literatúra: Dudáš, M.- Gojdič, I.- Šukajlova, M. 2007. Drevené kostoly. 

ikuláša v Bodružali